dilluns, 6 de febrer del 2012

Esquí de muntanya. Montardo 2832m.

L'itinerari

Descripció
El montardo és possiblement el cim més emblemàtic de la vall d'Aran. Montardo ve de l'aranès Mont Arto, que significa Parets esquerdades. Pujarem al montardo des d'Arties. És una ruta fàcil però llarga. Part del recorregut transcorre pel parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici

Travessem Arties (Naut Aran) entre estrets carrers amb indicacions vers «Montardo» per prendre una pista asfaltada que surt a migdia del nucli i s’endinsa en aquesta direcció a la Vall de Valarties, pel marge esquerre del riu. Al fons de la vall hi destaca el Montardo. Al cap de 4 quilòmetres arribem al Pònt deth Ressèc. Ampli aparcament i punt d’informació. D’Arties a Pont deth Ressèc Cadenes.

Pònt deth Ressèc. (1.410 m). Comencem a caminar passant el pont, vers garbí (s.o.) per una pista de terra, àmplia i ben condicionada que, en suau pendent, segueix el curs de l’Arriu dera Restanca, pel marge dret. Davant nostre s’alça el Tossau de Mar. Senyals del GR 11. Deixem una cruïlla a mà esquerra que mena a Colomers i més endavant una altra a mà dreta. Abastem una zona d’aparcament i una barraca de serveis.
Pontet de Rius (1.651 m, 45’). Un rètol ens indica que, seguint per la dreta i travessant el riu, aniríem al Lac de Rius i al Tòrt de Rius. Prenem el corriol de l’esquerra vers migdia, en direcció al refugi i la presa de la Restanca, el Lac de Mar i el Montardo. Ens endinsem pere una avetosa espurnejada de faig i pi negre, entre d’altres espècies. Fort pendent. El camí el salva amb amables llaçades que podem escurçar per costerudes dreceres. Hem llegit que antigament, el camí era empedrat per permetre el pas dels animals de càrrega per a la construcció de la presa. Ara està força malmès i solament en resten indicis en curts trams i alguns contraforts. Però és ben fressat i fa de bon seguir. Senyals escadussers del GR 11-18.
El pendent es modera quan estem a punt d’abastar la base de la presa de la Restanca. Ens cal enfilar-nos-hi i resseguir la barana per sobre el mur fins al refugi.
Refugi dera Restanca (2.010 m., 1h 30’).

Informació de l' itinerari i llocs on acostuma a formar-se les plaques de neu.(color taronja)

Itinerari refugi-collet de port

Itinerari llac de Port-Guellcrestada

Itinerari Guell-Crestada-Cim Montardo (opció d' esquivar la pala si està carregada) amb granpons